Mededeling van Straatverplegers - Bezetting De Bruyne
Beste partners,
Sinds eind april wordt een gebouw in Anderlecht, dat binnenkort de toekomstige zetel van Straatverplegers zal huisvesten, tijdelijk bezet door het Collectif des habitants des Cendres.
Sinds de eerste dagen van deze bezetting begeleiden Bruss’help en de Cel Dakloosheid van Vivalis de verschillende betrokken partijen – vertegenwoordigers van de bewoners, vertegenwoordigers van Straatverplegers als eigenaar en het kabinet van de burgemeester van Anderlecht – met als doel het overleg te faciliteren en tot een akkoord te komen dat rekening houdt met de verwachtingen en behoeften van elke partij, met bijzondere aandacht voor de situatie van de mensen die momenteel in het gebouw verblijven.
Vandaag delen wij een mededeling van Straatverplegers, gericht aan de partners uit de sector, naar aanleiding van de publieke standpunten die de afgelopen dagen zijn ingenomen.
Reactie van Straatverplegers op de communicatie van het Front anti expulsion, le Collectief des habitants des cendres en Assos en lutte
Naar aanleiding van de berichten die de laatste dagen werden verspreid door het Front anti-expulsion, het Collectif des habitants des Cendres en Assos en lutte, met betrekking tot de tijdelijke bezetting van het toekomstige kantoorgebouw van Straatverplegers, willen we de situatie graag verduidelijken en de communicatie nuanceren.
Er is sinds de eerste ontmoeting wel degelijk een proces van dialoog en samenwerking op gang gebracht tussen het Collectif des habitants des Cendres en Straatverplegers, onder begeleiding van BrussHelp en Vivalis, en is er tot op vandaag geen sprake van een gedwongen uitzetting. We gaan er van uit dat iedereen die de werking van Straatverplegers van ver of nabij kent, weet dat de organisatie zich voor de volle 100% inzet om haar doelstelling - een eind te maken aan dakloosheid - waar te maken vanuit een groot respect voor de mensen waarmee zij werkt.
De gesprekken tussen de beide partijen waren en zijn dan ook gericht op het vinden van een kader waarin een tijdelijke bezetting mogelijk is, met respect voor de realiteit en beperkingen van iedereen: de veiligheid en het welzijn van de mensen die tijdelijk onderdak vinden in het gebouw enerzijds en de de verantwoordelijkheid van Straatverplegers t.o.v. haar maatschappelijke opdracht om mensen uit de dakloosheid te begeleiden en t.o.v. van haar verantwoordelijkheid voor haar werknemers, patiënten, bestuursleden, mede-eigenaars en haar patrimonium.
Wij betreuren het dan ook dat de gepubliceerde boodschappen een zeer ongenuanceerd beeld schetsen van de samenwerkingsdynamiek die de afgelopen maanden tot stand was gekomen en Straatverplegers intenties toedichten die er niet zijn.
Straatverplegers blijft gehecht aan een respectvolle, grondige en rustige dialoog en is van plan de gesprekken in deze geest voort te zetten.
Voor meer informatie heeft Straatverplegers een uitgebreide mededeling gepubliceerd, die hier beschikbaar is: https://www.infirmiersderue.be/nl/nieuws/over-de-bezetting-van-onze-toekomstige-kantoren
Met vriendelijke groeten,
Het team van Bruss’help